Home / Sanatate / Cum sa te lasi de fumat

Cum sa te lasi de fumat

Cum sa te lasi de fumat? Vreau sa ma las de fumat usor? Care este metoda usoara de a te lasa usor de fumat? Poti sa te lasi de fumat in 90 de zile? Ce se intampla in organismul tau cand te lasi de fumat brusc? Ce tratament antifumat putem urma? Care este  cea mai eficienta metoda de a te lasa de fumat?Iata ca intrebarile sunt in numar foarte mare, dar sa vedem pas cu pas si raspunsurile la aceste intrebari. Nu  exista metode usoare de a te lasa de fumat sau  mituri de genul ” lasa-te de fumat in 20 de minute”, dar sunt sigura ca daca esti bine informat, organizat, hotarat, ai autocontrol, nu renunti usor si  daca de obicei ceea ce-ti propui iti reuseste, eu zic ca o sa functioneze si acum.

Ce este nicotina? Nicotina este o substanta din tutun care se intalneste in fumul de tigara si creeaza dependenta.

De ce fumam? Oamenii fumeaza pentru a-si alimenta dependenta de nicotina si in acelasi timp inhaleaza sute de substante cancerigene, gaze toxice si aditivi chimici care intra in componenta fumului de tigara. Fumatul nu mai este o placere nevinovata, ci un joc periculos mortal chiar, atat pentru sine cat si pentru cei din jur.

Efectele fumatului asupra organismului uman:

Aproximativ jumatate dintre fumatorii in ziua de azi vor muri prematur datorita unei boli cauzate direct de catre fumat, pierzand in medie 10 chiar pana la 14 ani din viata ( 7 minute / tigara). Dintre mortile atribuite fumatului, 65% se datoreaza ischemiei cardiace, cancerului pulmonar si bolilor pulmonare cronice iar restul se datoreaza bolilor necardiace (accident vascular cerebral, anevrism de aorta) si  altor boli canceroase ( bolile fumatului): cancer cervical, esofagian, renal, laringian, orofaringian, pancreatic, de stomac si la nivelul gatului, pneumoniei  si afectiunilor inainte de nastere: moartea subita a sugarului, nasteri inainte de termen, greutate scazuta la nastere.

Deschide aici: Ce este gingivita, cauze, preventie si tratament.

Efectele  nocive ale fumatului mai sunt bolile care au mortalitate sau capacitate de invaliditate ridicata: leucemia mielocitara acuta, infectii urinare frecvente, cataracta, efecte asupra aparatului reproducator ( infertilitatea, sarcina ectopica, avorturi spontane) si periodontita (parodontita).

Deschide aici: ce este paradontoza ( parodontoza), cauze,preventie si tratament.

Cati dintre fumatori vor sa se lase de fumat?

Auzim frecvent intrebari de genul: Ajutor, vreau sa ma las de fumat sau prin ce metode sa ma las de fumat rapid? O mica statistica arata faptul  ca marea majoritate a fumatorilor mai tineri de 18 ani, considera ca nu vor mai fuma peste 5 ani, iar peste 50 % spun ca au incercat sa se lasa de fumat in anul precedent. Concluzia este ca persoanele care fumeaza zilnic din perioada liceului ( 73% dintre ei) continua sa fumeze si astazi, adica la 5-6 ani de la terminarea liceului.

Ce este fumatul pasiv?

Fumatul pasiv inseamna expunerea pasiva la fumul de tigara (fumul secundar, fumul de tutun din mediul ambiant) si are efecte nocive grave asupra copiilor dar si a adultilor. Riscurile pentru nou nascuti, sugari si copii sunt: greutate mica la nastere, sindromul mortii subite a sugarului, astm bronsic, afectiuni respiratorii si otite.

Fumatul pasiv la adulti are cam aceleasi efecte nocive asupra sanatatii: boli cardiovasculare, boli neoplazice, afectiuni respiratorii grave. Se estimeaza ca fumatul secundar este responsabil pentru 50000-60000 de decese in fiecare an numai in S.U.A. Acest fapt a dus la interzicerea fumatului in locurile publice,  in spatiile inchise, pentru a proteja astfel sanatatea persoanelor nefumatoare si a copiilor. Deschide aici: Detoxifierea ficatului cu remedii naturiste.

Ce se intampla in organism cand te lasi de fumat?

Renuntarea la fumat provoaca simptome grave de sevraj, in principal dorinta de a fuma, anxietate, depresie moderata si foarte rar depresie severa, incapacitatea de concentrare, iritabilitate, neliniste, foame, ameteala, dureri de cap si probleme de digestie. Deschide aici: Cum sa scapi rapid de indigestie 

Simptomele de mai sus sunt mai accentuate in prima saptamana de cand te lasi de fumat si incep sa se atenueze dupa 3 sau 4 saptamani, dar in aceasta perioada multe persoane dintre cele care au vrut sa se lase de fumat reincep sa fumeze si astfel simptomele se agraveaza. Fumatorii care sufera de colita ulcerativa in aceasta perioada in care incearca sa se lase de fumat prezinta o accentuare a simptomelor imediat dupa incetarea fumatului.

Cel mai frecvent motiv pentru care multi reincep sa fumeze este faptul ca renuntarea la fumat le aduce un surplus de 4-5 kilograme. Deschide aici: Dieta Dukan, meniuri de slabit.

Cum sa ma las de fumat-tratament antifumat

Poate si tu faci parte dintre persoanele care au inceput sa fumeze de tineri si care astazi ar vrea sa se lase? Fumatul este o obisnuinta care nu poate fi pierduta cu usurinta, cu atat mai mult cu cat tutunul are efect calmant. Este adevarat faptul ca multi dintre marii nervosi sunt si mari fumatori: tigara ii calmeaza. Daca ati incercat sa va lasati de fumat fara sa reusiti, ati aflat deja care sunt cele doua mari probleme: lasandu-va de fumat, deveniti iritabil si va ingrasati.

Dependenta de fumat si simptomele de sevraj sunt destul de puternice de aceea multi fumatori nu se incumeta sa se lase de fumat iar cei care vreau sa renunte la fumat de cele mai multe ori nu reusesc acest lucru. O mica marte dintre cei care se lasa de fumat renunta definitiv sa mai fumeze inca de la primele incercari iar marea majoritate dintre cei care au vrut sa scape de fumat continua sa fumeze multi ani dupa aceea, trecand prin mai multe perioade de recidiva si remisie.

Iata ce trebuie sa faci ca sa te lasi te fumat:

-stalileste-ti obiective realiste chiar daca acestea nu includ de la inceput renuntarea totala la fumat: cum ar fi abstinenta temporara si reducerea numarului de tigari pe zi (reducerea consumului de tigari poate creste dorinta de a renunta definitiv la tigari, in special in cazul in care aceasta reducere este combinata cu terapii de inlocuire a nicotinei)

-apeleaza la interventii de tipul: consiliere, terapii medicamentoase ( la persoanele fara contraindicatii).

Pentru fumatorii dornici sa renunte la fumat, consilierii ar trebui sa stabileasca o data de cand sa se inceapa renuntarea la fumat, de preferabil in maxim doua saptamani si sa sublinieze faptul ca abstinenta totala este mult mai buna decat reducerea numarului de tigari fumate pe zi. Experientele anterioare in legatura cu renuntarea la fumat pot fi analizate pentru a stabili exact ce a ajutat in acest proces, ce a ingreunat lasatul de fumat si ce anume a declansat reluarea obiceiului de a fuma.

Trebuie mentionat faptul ca renuntarea la fumat devine extrem de dificila daca in casa unul din membrii familiei fumeaza. Partenerul de viata, familia mai exact trebuie sa fie un sprijin pentru persoana care doreste sa se lase de fumat definitiv.

Cum sa ma las de fumat fara sa ma ingras? Cum sa nu ma reapuc de fumat

Daca inainte fumatul va calma, acum dupa ce ati renuntat la tigari aveti nevoie de un inlocuitor care sa indeplineasca acelasi rol si anume: sa va calmeze, altfel ajungeti un ghem de nervi. Cei mai multi dintre cei care se lasa de fumat  se apuca sa consume in nestire bauturi carbogazoase foarte dulci si astfel calea spre kilogramele in plus este ca si deschisa. Inevitabil, kilogramele au aparut iar multi prefera sa se reapuce de fumat decat sa se ingrase. Deschide aici: Dieta Rina, regim de slabit.

Daca va orientati spre cafea, aveti toate sansele sa reveniti la fumat, deoarece cafeaua este un excitant al sistemului nervos si va creeaza pofta de a fuma o tigara. Daca vrei sa renunti definitiv la fumat atunci intr-o prima faza trebuie sa elimini si excitantele din alimentatie, cum ar fi: cafeaua, ciocolata, alcoolul, mancarurile puternic condimentate, bauturile carbogazoase de tip Cola, ceai verde, ceai negru.

Deschide aici: Iata ce se intampla in corpul tau cand bei cafeaua pe stomacul gol.

Pentru a evita accesele de foame, care conduc repede la kilogramele in plus incercati sa aveti o alimentatie echilibrata de la care nu trebuie sa lipseasca un mic dejun copios. Sa aveti intotdeauna la indemana o sticla cu apa minerala si beti de fiecare data cand va simtiti iritat. In felul acesta, fara sa va dati seama apare reflexul iritatie nervoasa=sete. Dupa un timp, veti pierde obiceiul de a cauta o tigara, veti cauta sticla cu apa. Refexul de a fuma o tigara a devenit un reflex ”anti-tutun”!

Evitati intotdeauna micile rontaieli de tipul: o punga de cipsuri si dulciurile, mancati mai bine ou fiert tare, un fruct, supa de legume, rondele de orez, iaurt, stafide, migdale nesarate, smokine uscate pe care sa le rontaiti in caz ca va vine chef sa fumati.

Mancati alimente care reduc cheful de fumat: migdale, struguri, smochine uscate, spanac si ovaz. O sugestie pentru micul dejun ar fi terciul cu fulgi de ovaz iar pentru pranz sau cina puteti manca spanac de mai multe ori pe saptamana, iar ca si desert struguri proaspeti in timpul sezonului sau stafide in afara sezonului.

Tratament medicamentos sau nu (medicamente folosite pentru intreruperea fumatului)

Medicamentele folosite pentru a scapa de fumat (pastile contra fumatului) sunt bupropion SR ( Zyban) si substituentii de nicotina precum ( guma de mestecat, nebulizator, plasturi, spray nazal).

Bupropion SR  se elibereaza doar cu reteta si este contraindicat atunci cand pacientul a suferit convulsii, tulburari de apetit.

Guma de nicotina-durata tratament pana la 12 saptamani

-Daca fumati 1-24 de tigari pe zi, guma de 2mg poate fi consumata pana la maxim 24 pe zi.

-Daca fumati mai mult de 25 de tigari pe zi, guma de 4mg poate fi consumata pana la 24 pe zi.

Plasturi cu nicotina- durata tratament 10 saptamani

21 mg / 24 h timp de 6 saptamani, apoi 14mg/24 h pentru 2 saptamani, apoi 7mg/24 h pentru 2 saptamani. Daca fumati peste 10 tigari pe zi, incepeti cu doza de 21 mg, iar daca fumati mai putin de 10 tigari pe zi, incepeti cu doza de 14 mg.

Tratament naturist contra fumatului (leacuri pentru lasat de fumat)

Valeriana reprezinta una din multele solutii contra fumatului deoarece confera tigarii un gust mai putin placut si mai are o calitate: va calmeaza in lipsa unei tigari, iar consumul de ceai de valeriana pe termen lung va ajuta sa scapati de fumat. Ceaiul de valeriana se prepara astfel: se infuzeaza o lingurita de valeriana uscata la o ceasca de apa fiarta, timp de 10 minute. Se recomanda 3 cesti pe zi dupa mese. Ceaiul de valeriana este contraindicat femeilor insarcinate.

Paducelul este un calmant perfect atunci cand va lasati de fumat, ajutandu-va sa nu mai reluati niciodata obiceiul fumatului. Infuzati 10 g de paducel intr-un litru de apa clocotita, timp de 10 minute si consumati 3 cesti pe zi. Deschide aici: Cum sa scapi de stres si agitatie– 13 pasi simpli

Inhalatiile cu eucalipt va purifica bronhiile, ajutandu-le sa se regenereze dupa ce v-ati lasat de fumat. Inhalati aburii degajati de 30 g de frunze de eucalipt intr-un litru de apa fiarta, timp de 5-10 minute. Inhalatiile cu eucalipt nu se recomanda copiilor mici, femeilor insarcinate sau care alapteaza.

Deschide aici: Eucaliptul si alte 6 plante cu efect antibiotic pe care e bine sa le cunosti.

Nu uitati ca fumatul dauneaza grav sanatatii! Continua sa fii informat despre fumat si efectele fumatului asupra sanatatii si cauta metode impotriva fumatului, iar daca nu esti fumator, ajuta-i pe cei din jurul tau care fumeaza, explicandu-le cat de important este pentru sanatatea lor sa se lase de fumat definitiv!

Eu am pierdut cel putin o persoana draga datorita fumatului, dar tu?



loading...


About Camelia

Check Also

laminare gene

Tratament pentru cresterea genelor si sprancenelor

Esti in cautare de solutii rapide pentru cresterea genelor si sprancenelor? Cresterea sprancenelor cu usturoi …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *